Zbliża się budowa obwodnicy Starogardu Gdańskiego w ciągu drogi krajowej nr 22. Droga przełoży się na sprawniejszą komunikację w północnej części Polski, ale wiele korzyści przyniesie również mieszkańcom miasta. Co dokładnie zyskają?
14 lutego minął termin składania ofert w postępowaniu przetargowym na zaprojektowanie i budowę blisko 16 km obwodnicy Starogardu Gdańskiego w ciągu DK22. Do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad
wpłynęło 12 ofert. Aktualnie GDDKiA wybiera najkorzystniejszą z nich.
Chociaż budowa jeszcze nie ruszyła, mieszkańcy i włodarze Starogardu Gdańskiego już teraz wskazują na konkretne korzyści, jakie przyniesie zakończenie tej inwestycji. Szczegóły w rozmowie z nami przedstawiła Magdalena Dalecka – rzecznik prasowy prezydenta miasta Starogardu Gdańskiego.
Lepsza jakość życia w mieście
Rzecznika wskazuje, że władze i mieszańcy miasta mają nadzieje, iż obwodnica Starogardu Gdańskiego przyczyni się do skutecznego wyprowadzenia poza miasto tzw. ruchu tranzytowego i w konsekwencji poprawi warunki ruchowe, poprawi płynność ruchu na wewnętrznym układzie komunikacyjnym miasta.
– Mamy tu głównie na myśli zmniejszenie ilości TIR-ów, samochodów ciężarowych, ale i także samochodów osobowych, które nie muszą wjeżdżać do miasta, ponieważ Starogard Gdański nie jest ich docelową destynacją – przekazuje.
Co prawda nie da się w tym momencie jednoznacznie ocenić, jak bardzo skrócą się czasy przejazdu przez miasto i pomiędzy pobliskimi większymi ośrodkami, ponieważ wiele jest też zależne od miejsca rozpoczęcia podróży i celu, jednak ratusz wierzy, że wybudowanie obwodnicy może poprawić warunki przejazdu przez miasto, skrócić czas podróży, ale tylko dla określonych kierunków czy relacji.
–Jeśli uda się to osiągnąć zamierzone cele związane z budową obwodnicy, to znaczy ograniczyć natężenie ruchu na poziomie ok. 30 %, wówczas mieszkańcy zyskają coś jeszcze cenniejszego niż poprawa warunków komunikacyjnych, a mianowicie poprawę jakości życia poprzez zmniejszenie poziomu zanieczyszczenia spalinami, pyłami zawieszonymi czy hałasem – dodaje Dalecka.
Inwestycja bez większych utrudnień na drogach
Wiele tego typu realizowanych zadań często musi mierzyć się z czasowymi utrudnieniami w mieście z uwagi na budowę drogi. W tym wypadku władze Starogardu Gdańskiego patrzą w przyszłość bardziej pozytywnie z uwagi na fakt, że obwodnica niemalże w całości jest realizowana poza obszarami miasta.
– Obwodnica Starogardu Gdańskiego okalać będzie miasto od południa. 16-kilometrową trasą, która zacznie się w Sucuminie na węźle Starogard Zachód, a zakończy za Stadniną Ogierów, gdzie połączy się z drogą krajową22. Miasto obiegnie od południa, mijając Janowo i krzyżując się z drogą wojewódzką nr 222 na węźle Jabłowo. W związku z tym cała inwestycja w zdecydowanej większości realizowana będzie poza obszarem terytorialnym Gminy Miejskiej Starogard Gdański-Miasta, więc fizycznie nie powinna pogarszać warunków przejazdu w samym mieście – informuje rzeczniczka.
Jedynym zagrożeniem na zwiększony ruch na drogach czy utrudnienia na ulicach może – zdaniem miasta -wywołać sytuacja związana z realizacją dostaw materiałów budowlanych, takich jak kruszywa, która może być realizowana transportem kolejowym na dworzec w Starogardzie.
Miasto realizuje swoje zadania
Inwestycja GDDKiA nie jest jednak jedynym zadaniem, którego oczekuje miasto. Samorządowe władze realizują również swoje cele, które mają przysłużyć się mieszkańcom Starogardu.
– Poprawa warunków komunikacyjnych, infrastruktury transportowej na terenie miasta to nieustający proces, który cały czas realizujemy. Obecnie przystępujemy do opracowania dokumentacji przebudowy ulicy z podstawowego szkieletu komunikacyjnego miasta, po której przemieszczają się autobusy naszej komunikacji miejskiej. Jeśli dojdzie do jej przebudowy, to można powiedzieć że zakończymy proces modernizacji ulic, po których prowadzony jest nasz transport publiczny. Cały czas spory procent naszej sieci komunikacyjnej stanowią drogi gruntowe, które sukcesywnie modernizujemy i poddajemy przebudowie, ale z racji tego że miasto rozwija się i rozbudowuje, to cały czas przeznaczamy nowe tereny pod drogi publiczne zgodnie z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i cały czas pojawiają się nowe potrzeby w tym aspekcie. Oprócz działań inwestycyjnych związanych z prowadzeniem robót budowlanych niezbędne są tez nakłady na wymianę i odświeżenie taboru naszej komunikacji miejskiej i tutaj również skupiamy nasze działania – wymienia rzeczniczka.
Dodatkowo w tym roku miasto zakończyło projekt pod nazwą „Poprawa dostępności komunikacyjnej w Starogardzie” o wartości ponad 20 mln zł, a prace w ramach niego objęły trzy ulice: Chojnicką, 2. Płk Szwoleżerów Rokitniańskich oraz Chopina, a obecnie zaczyna modernizację na jednej z najstarszej ulic – Prusa – oraz części ulicy Rolnej.
Ogłoszono również przetarg na budowę ulicy Dolnej oraz części ul Zachodniej oraz Broniewskiego.
– Obie inwestycje wynikają z potrzeb mieszkańców, w głos których z uwaga się wsłuchujemy. Oczywiście potrzeb jest dużo więcej. Przygotowujemy dokumentację techniczną ulicy Biskupa Dominika, która wymaga zdecydowanie modernizacji z uwagi na problem braku odwodnienia w jej obszarze. Ulica Traugutta i Wybickiego również domagają się przebudowy. Generalnie miasto realizuje te projekty, które mają zapewnione dofinasowanie z zewnątrz. Zarówno zakończony projekt, jak i ten rozpoczynający się na ulicy Prusa są dofinasowane z Programu Inwestycji Strategicznych Polski Ład., a budowa ulicy Dolnej z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg – dodaje Magdalena Dalecka.